onsdag den 5. november 2014

Venter på oplevelser

Lige nu sidder jeg i Doha Airport i Qatar. Klokken er næsten 3 om natten, så her er egentligt ganske roligt. Ingen løber. Nogle sover. Andre sludrer. Det eneste der bryder stilheden er den næsten konstante strøm af informationer, som brøler ud af højtalerene på arabisk og engelsk. ”Last call for flight number QR625…”.  Her sidder jeg midt i denne stille summen sammen med 6 søde mennesker (4 danskere og 2 færinger) jeg mødte for et par dage siden og venter. Venter på vi skal boarde. Venter på at vi skal Nepals hovedstad Kathmandu. Byen med de støvede gader, farverige flag og mange templer, sådan forestiller jeg mig i hvert fald at byen ser ud.  

I Kathmandu skal vi gå på en højskole ved navn ”Global Platform Nepal” indtil den 5. december og lære en hel masse om frivilligt arbejde. Efter de 4 uger bliver vi nemlig spredt for alle Asiens vinde for at udføre frivilligt arbejde af forskellig slags. Selv skal jeg være volontør i Sri Lanka fra 5. december til 25. februar, hvilket nok skal blive en oplevelse for livet men også en udfordring. Jeg skal nemlig både være på et katolsk nonnekloster, som fungerer som et børnehjem for handicappede, og en privat skole som er for mentalt handicappede. Men jeg er ikke alene om det, for de første to måneder vil en anden pige fra gruppen holde mig ved selskab. De andre fra gruppen skal til Filippinerne, Thailand og Cambodia.

På højskolen i Nepal skal vi alle rustes til de udfordringer der venter os som volontører i et fremmed asiatisk land. Vi vil derfor modtage undervisning i sprog, asiatisk kultur og blive klogere på vores rolle som volontører. Udover klassik undervisning skal vi selvfølgelig også ud og opleve Kathmandu og de mennesker som lever her igennem forskellige udflugter.  Her skal det blive spændende vi kan bruge vores nye viden fra undervisningen.

Mine søde rejsekamerater foran rundetårn  :-)
Faktisk har vi allerede tyvstartet lidt på undervisningen. De sidste to og en halv dag har vi nemlig brugt sammen på Global Platform Denmark (Mellemfolkeligt Samvirkes hovedkontor). Dels for at modtage information og undervisning om organisationen og dels for at lære hinanden at kende. Det har været et par gode dage med interessant undervisning, sjove lege, vegetarisk mad og rockmusik i køkkenet. Det blev også til en lille tur i Københavns gader bl.a. forbi Rundetårn, som I kan se på billedet.


Om nogle timer vil Dohas lufthavn sikkert emme af liv. Nogle der småløber. Andre der går. Ingen der sover. Til den tid befinder vi os i storbyen Kathmandu, og det glæder jeg mig til. Men jeg glæder mig rigtig meget til de oplevelser vi får og til at fortælle om dem bagefter. Lige nu venter vi bare. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar